Staršie dejiny


Média

(Alica Litecká)

Média zohrávajú veľmi dôležitú úlohu pri tvorbe a vývoji dnešnej spoločnosti. Či už ide o zdroj informácií alebo ovplyvňovanie verejnej mienky. Dnešné deti vnímajú média, ako prirodzenú súčasť ich životov a využívajú ich vo viacerých sférach – hranie hier, sledovanie televízie, komunikácia s priateľmi, čítanie aktuálnych správ. Myslím si, že v súčasnej dobe je potrebné naučiť deti kriticky zhodnotiť riziká médií, ktoré im ovplyvňujú každodenný život.

  • 5. ročník ZŠ
  • Tematický celok: Človek a komunikácia
  • Cieľ: Disponovať základným prehľadom o jednotlivých druhoch médií v historickom kontexte ( elektronické, digitálne média) a zároveň si uvedomovať ich význam v modernej spoločnosti.

Potreba písma

(Dávid Kontra Pal)

Jazyk a písmo sú kľúčom k prepájaniu štátov, kultúr, ich rozvoja ako základný pilier globalizovanej spoločnosti.

  • 5.-8. ročník osemročných gymnázií
  • Tematický celok: Z údolí veľkých riek
  • Cieľ: Zhodnotiť potrebu vzniku písma pre vtedajšiu spoločnosť, pochopiť potrebu a výhody miešania sa jazykových rodín pre rozvoj slovnej zásoby. 

Cesta do histórie

(Vic Szabó)

Interaktívny kvíz zameraný na obdobie od praveku po novovek, ktorý hravou formou nielen pomôže žiakom zopakovať si učivo siedmeho ročníka, ale aj rozvíja ich kreatívne myslenie. 

  • 7. ročník ZŠ
  • Tematický celok: Tematicky sa venuje témam života v praveku, Rímskej ríši a počiatkom kolonizácie Ameriky v rannom novoveku.
  • Cieľ: Cieľom aktivity je zopakovať si učivo šiesteho ročníka hravou a zaujímavou formou, ktorá rozvíja kreatívne myslenie žiakov. 

Ako vojna ovplyvňuje životy ľudí?

(Miroslava Sedláková)

Esenciou témy VOJNA je to, aby si žiaci uvedomovali negatívne následky vojnových konfliktov na
život obyčajných ľudí. Je dôležité, aby žiaci vedeli, že vojna sa týka nás všetkých a ovplyvňuje naše
životy. 

  • 5. ročník ZŠ
  • Tematický celok: Téma učebnej figúry patrí do tematického celku Človek a komunikácia.

Staršia doba kamenná

(Zuzana Potocká)

Cieľom vyučovacej hodiny je ukázať žiakom, že aj v praveku boli ľudia tvoriví a stačilo im na to len to, čo im ponúkla príroda.

  • 6. ročník ZŠ
  • Tematický celok: Obrazy pravekého sveta
  • Cieľ: Cieľom vyučovacej hodiny je poznať praveké zvieratá a zbrane, vysvetliť základné pojmy – prehistória či paleolit, analyzovať praveký spôsob života a vytvoriť zbrane, šperky alebo sochy, ktoré sú charakteristické pre staršiu dobu kamennú. 

Ondrej II. – Zlatá bula

(Gréta Galambošová)

Žiaci si pri tejto téme môžu uvedomiť viacero faktov práve na ukážkovej paralele s fungovaním rodiny, kde je hlavným predpokladom jej úspešnosti a súdržnosti charakter jej hlavy – teda vodcu. Uvedomia si, že vodcovské slabosti hlavy štátu ako nevedomosť, labilita, neprezieravé rozhodovanie, neschopnosť plánovania, neschopnosť hájiť záujmy ľudí a štátu môže viesť až k deštrukcii štátu…

  • 7. ročník ZŠ
  • Tematický celok: Slováci v Uhorskom kráľovstve
  • Cieľ: Cieľom vyučovacej hodiny je ​pochopiť vnútornú politickú situáciu v Uhorsku pred nástupom Ondreja II. na trón. Analyzovať vzťahy Ondreja II. k šľachte. Charakterizovať Zlatú bulu a jej účinky pre nasledujúce obdobia a zhodnotiť vládu Ondreja II.

Anjouovci na uhorskom tróne: Vláda Karola Roberta (1308-1342)

(Simona Grimpliniová)

Pri tejto téme môžu žiaci uvedomiť aké je nebezpečné ak na tróne vystupuje slabý, ústupčivý panovník a moc je rozdrobená medzi šľachtu, ktorá sleduje svoje záujmy. Všeobecný zmysel témy možno vidieť v prinavráteniu moci panovníkovi, ktorý po ťažkom období plnej anarchie stabilizuje pomery v krajine a podieľa sa na jej rozvoji. Možno to prirovnať k dnešnej politickej situácii, kde aj dnešní politici presadzujú svoje záujmy s tvrdením, že sú najlepšie pre spoločnosť, nevedia nájsť kompromis a v krajine vzniká chaos.

  • 7. ročník ZŠ
  • Tematický celok: Slováci v Uhorskom kráľovstve
  • Cieľ: Cieľom vyučovacej hodiny je ​​vymedziť časové obdobie, prípadne roky vlády Karola Roberta. Vysvetliť príčiny feudálnej anarchie v Uhorsku na prelome 13. a 14. storočia. Analyzovať postavenie Karola Roberta na začiatku jeho vlády a počas jeho vlády. Zhodnotiť hospodársky rozkvet za vlády Karola Róberta a význam banských miest na Slovensku.

Éra conquistadorov

(Klára Hrenykóová)

Vzhľadom na výzvy, ktorým čelí postkoloniálny svet, je táto téma stále aktuálna a žiaci pri oboznamovaní sa s ňou na základných i neskôr hlbšie na stredných školách môžu porozumieť tomu, že ako Európania nesieme istú zodpovednosť za to, čo sa odohrávalo v kolonizovaných krajinách. Učivo taktiež poukazuje na stret dvoch odlišných kultúr a spoločenstiev ľudí, čo je univerzálny príklad použiteľný na akúkoľvek súčasnú situáciu, pri ktorej k takýmto stretom dochádza, napr. migračná kríza alebo rómska otázka na Slovensku. Žiaci skrz túto esenciu môžu chápať zmysel a význam tolerancie, mierových riešení, diskusie, konsenzu, inklúzie a integrácie.

  • 7. ročník ​ZŠ / 2. ročník SŠ
  • Tematický celok: Svetové dejiny, raný novovek: Zámorské objavy
  • Cieľ: Žiak vie teoretické poznatky o prvých zámorských objavoch používať pri práci s mapou a časovou osou. Žiak si uvedomuje rozdiely a podobnosti medzi civilizáciami (európska a juhoamerická)…

Zámorské objavy – so zreteľom na otázku otroctva a rasizmu

(Samuel Ivan)

V dobe, kedy rasizmus a xenofóbia nie len že nevymizli, ale sú súčasťou našich životov, je potrebné si ujasniť, kde to všetko začalo a ako to celé ovplyvnilo náš ďalší vývoj ako spoločnosti. Žiaci si hádam uvedomia, že minulosť a história nie sú vecou uzavretou, ktorá nás nijak neovplyvňuje. Na tomto názornom príklade, ktorý má svoje korene na konci stredoveku plánujem poukázať na fakt, že všetko čo sa stalo, aj v ďalekej minulosti, má dosah a dopad na dnešok. 

  • 2. ročník SŠ
  • Tematický celok: Nástup novoveku
  • Cieľ: ​​​Žiaci majú začleniť obdobie do historicko-spoločenského kontextu a zhodnotiť dopad zámorských plavieb a neskorších vplyv na fungovanie svetového poriadku v rannom Novoveku až do dnes. Pomocou práce s textom, majú žiaci za úlohu vcítiť sa do postavenia otrokov, ale aj otrokárov a majú zanalyzovať príčiny a dôsledky týchto obchodov.

„​The land where dreams come true“ : Po stopách slovenský​ch vysťahovalcov do Nového sveta

(Marianna Lesná)

Migrácia má svoje nezastupiteľné miesto aj v súčasnej spoločnosť, niekedy si ju možno ani neuvedomujeme. Vysťahovalectvo Slovákov do Severnej Ameriky na prelome 19. a 20. storočia má vplyv a dôsledky v našom každodennom živote (napr. používanie amerických slov, sledovanie amerických filmov, americká kultúra tlačiaca sa odvšadiaľ). Kultúry sa ovplyvňujú viac ako kedykoľvek predtým a mnohé z nich splývajú a zanikajú pod vlajkou masovej kultúry šíriacej sa zo Spojených štátov. Sen o bájnej Amerike a jej legenda pretrvávajú dodnes. 

  • 8. ročník ZŠ
  • Tematický celok: Rakúsko-Uhorsko
  • Cieľ: Analyzovať historické pramene : písomné (napr. ľudové piesne) a vizuálne (napr. dobové fotografie). Na základe analýzy identifikovať a analyzovať príčiny a dôsledky zaoceánskej migrácie (v rámci duchovnej i materiálnej kultúry. Zhodnotiť význam vysťahovalectva Slovákov do Ameriky na prelome 19. a 20. storočia pre slovenské i americké dejiny.

Dejiny 19. a 20. storočia


Na ceste ku vzniku 1. Československej republiky

(Silvia Olejníková)

Téma sa zaoberá pojmami, ktoré boli dôležité nie len v minulosti, ale žiaci ich využijú aj v súčasnej spoločnosti. Je dôležité aby vedeli rozlíšiť jednotlivé formy štátnych zriadení a boli schopný rozoznať prvky demokracie. Pojmy ako národ/národnosť sú v súčasnosti taktiež často spomínané napríklad v spojení s migráciou. Poznatky o vtedajších zmenách hraníc im pomôžu pochopiť aj súčasné vzťahy s inými národmi a hustotu rozmiestnenia jednotlivých národnostných menšín na území Slovenska. Tieto znalosti môžu ďalej využiť aj na to, aby vedeli kriticky zhodnotiť informácie, ktoré sú im predkladané z rôznych zdrojov. 

  • 9. ročník ZŠ
  • Tematický celok: Prvá Československá republika
  • Cieľ: Žiak bude schopný pracovať s mapou a na základe získaných poznatkov dokáže vyvodiť, z ktorého obdobia mapa pochádza. Žiak na základe analýzy dobových prameňov bude schopný prepojiť jednotlivé získané poznatky a vysvetliť proces vzniku 1. ČSR. Žiak bude schopný viesť diskusiu na danú tému a kriticky zhodnotiť jednotlivé udalosti a pojmy. Žiak bude schopný vysvetliť pojmy ako čechoslovakizmus, autonómia, federácia, demokracia, národ/národnosť. Žiak bude vedieť rozlíšiť jednotlivé štátne zriadenia a aplikovať tieto vedomosti aj do súčasnosti. 

Ako vyzeral Slovenský štát

(Slavka Bobaliková)

Obdobie Slovenského štátu patrí medzi najkontroverznejšie historické obdobie moderných dejín slovenského národa. Na mieste je otázka, akú chuť mala štátnosť a Slovenská republika, ktorá vznikla na popud Nemecka ako jeho užitočného satelitu. V tomto kontexte je nutné žiakom predostrieť všetky dostupné klady a zápory totalitného režimu, ktorý na Slovensku, v čase 2. svetovej vojny, mala v rukách Hlinkova slovenská ľudová strana. Poukázať na porušovanie základných ľudských práv a slobôd, ktoré sú v totalitných režimoch samozrejmosťou. Za slobodným volebným právom, politickou pluralitou, slobodou prejavu a mnohým ďalším, sú tvrdé roky práce a bojov. Avšak aj dnes sa nájde skupina ľudí, ktorá nekriticky vyzdvihuje existenciu Slovenského štátu, no zakrýva oči pred totalitným režimom. Aj keď žijeme v období dynamických zmien, na ktoré môžeme byť patrične hrdí, je potrebné si uvedomiť, že život v dnešnej demokratickej spoločnosti nie je samozrejmosťou. 

  • 9. ročník ZŠ
  • Tematický celok: Druhá svetová vojna
  • Cieľ: Cieľom učebnej aktivity je, aby žiak dokázal definovať politický systém v Slovenskom štáte a zhodnotiť politickú činnosť Hlinkovej slovenskej ľudovej strany. 

Z druhej strany hranice

(Dominik Ficik)

Poukázanie na to, že porušenie medzinárodného práva nerešpektovaním územnej suverenity je v histórii časté, s prihliadnutým na to, že spoliehať sa len na zmluvy (iných) sa nedá.

  • 3. ročník SŠ
  • Tematický celok: Slovenský štát
  • Cieľ: Cieľom je poukázať na paralely dnešného konfliktu na Ukrajine s Malou vojnovou, z roku 1939, z našej histórie. Rovnaké paralely môžeme vidieť aj pri napadnutí Poľska Nemeckom v 1939.

Príbehy denníkov

(Martin Geralský)

Uvedomiť si dôležitosť demokracie a demokratickej spoločnosti, kde nám nehrozí žiadne porušovanie našich ľudských práv a slobôd kvôli inej národnosti alebo vierovyznaniu.

  • 9. ročník ZŠ
  • Tematický celok: Slovenský štát 1939 – 1945
  • Cieľ: Cieľom je popísať a zhodnotiť pocity diskrimino

Slovenské národné povstanie

(Alexandra Tkáčová)

Významov tejto témy je viacero. Ten hlavný význam spočíva práve v pripomínaní si tejto udalosti, keďže pripomínanie si týchto tragických následkov vojny nám pomáha nezabudnúť, čo prispieva k udržaniu mieru v krajine a budovania národného a historického povedomia, kde si môžeme všimnúť spojitosť a súdržnosť ľudí v boji proti okupácii a diktatúre. Táto téma je taktiež dôležitá pre vyučovanie, keďže žiaci sa aj vďaka tejto téme môžu naučiť viac a kriticky pracovať s prameňmi a rôznymi informáciami, ktoré sa k nim dostanú. Znalosť tejto témy je obzvlášť dôležitá práve aj v spojitosti so súčasnými udalosťami.

  • 3. ročník SŠ
  • Tematický celok: Slovenský štát (1939-1945)
  • Cieľ: Cieľom tejto vyučovacej hodiny bude oboznámiť žiakov s témou Slovenského národného povstania prostredníctvom skúmania dobových záznamov z pohľadu oboch strán konfliktu a sledovania výpovede preživšieho svedka tejto udalosti. Hlavným cieľom je teda podať žiakom dôležité informácie o povstaní, oboznámiť študentov s rôznymi interpretáciami povstania, čo im pomôže aj k rozvoju ich kritického myslenia a vyššie uvedenými metódami spoločne dôjsť k významu Slovenského národného povstania pre prítomnosť a budúcnosť.

Socialistické hospodárstvo v Československu

(Silvia Rimarčíková)

Figúra vedie žiakov k uvedomeniu si, že kapitalizmus je napriek svojim nedostatkom (okrádanie, majetková nerovnosť, nezamestnanosť) nepochybne hlavnou hnacou silou inovácie, prosperity a motivácie. Dôraz je kladený na búranie mýtov o socializme, ktoré môžu byť v žiakoch ukorenené skrz vplyvy generácie, ktorá žila počas komunizmu. Odkazuje ich to na to, že dnešný ekonomický systém vo väčšine demokratických štátov je kapitalistický, ale zachováva aj isté znaky socialistickej ekonomiky (vlastníctvo niektorých strategických podnikov a organizácií štátom – nemocnice, železnice apd). Žiak skrz hru nadobúda ekonomicko-sociálne vedomie.

  • 3. ročník SŠ
  • Tematický celok: Československo za železnou oponou
  • Cieľ: Vyvodiť hlavné znaky kapitalizmu a socializmu a aplikovať ich v kontexte československého povojnového hospodárstva.

Ako pražskú jar prekvapila ruská zima

S dôrazom na sprítomňovanie minulosti by som po interaktívnom výklade o prejavoch demokratizačných snáh týkajúcich sa reformácie totalitného režimu na území Československa, dala žiakom za úlohu pouvažovať a zistiť či aj v dnešnej dobe existujú krajiny, v ktorých je nastolený totalitný režim a v akej miere sa prejavuje. Ich ďalšou úlohou by bolo pouvažovať o tom, či aj v dnešnej dobe v našej slovenskej spoločnosti badať zvyšky prejavov totalitného režimu. Odkaz do budúcnosti v kontexte danej témy spočíva v uvedomení si výhod života v demokratickej spoločnosti so zreteľom na nutnosť dodržiavania základných ľudských práv, ktoré v totalitných režimoch dodržiavané nie sú. Na základe toho sa žiaci v budúcnosti budú vedieť správne rozhodnúť napríklad aj pri volebnej urne. Ďalší odkaz by možno mohol spočívať aj v tom, že je nutné bojovať proti nespravodlivosti a neslobode, avšak s racionálnym postojom a nie s postojom, ktorý by mohol viesť až k anarchii.

  • 9. ročník ZŠ
  • Tematický celok: Československo za železnou oponou
  • Cieľ: Cieľom učebnej figúry je to, aby žiak vedel: Reprodukovať prejavy totality na území Československa. Vysvetliť demokratizačné snahy hlavných aktérov „socializmu s ľudskou tvárou“. Formulovať postoj Sovietskeho zväzu voči reformným snahám Československa. Pomocou audiovizuálnej ukážky demonštrovať intervenciu vojsk Varšavskej zmluvy. Analyzovať vyčíňanie okupantov, ale aj protestujúcich občanov prostredníctvom spomenutej ukážky. Zhodnotiť dôsledky okupácie Československa. Klasifikovať hlavné prejavy „normalizácie“. 

„Advent“ revolúcie

(Margaréta Mižáková)

Vzopretie sa ľudí proti situácií, v ktorej viac nechcú žiť.

  • 9. ročník ZŠ
  • Tematický celok: Československo za železnou oponou
  • Cieľ: Analyzovať predrevolučné obdobie.